torsdag 18 april 2013

Örter - är det mitt framtida jobb?

Ja, nu är denna vecka snart till ända och så hoppas jag att mina krämpor också snart är!

Idag är dock den bästa dagen hitintills - ok - i morse var det inte så bra - ont i buken redan när jag vaknade men förkylningen är ändå på bättringsvägen!
I min desperation letade jag - åter igen - fram boken för huskurer med örter - och jag må säga: Woow!! Gjorde ett te på salvia och timjan och bara en femton minuter efteråt kändes magen mycket lugnare och mindre ond!!! Så jag funderar på om det är mitt nästa yrke - Att bli Örtdoktor eller som förr i tiden Örthäxa!! Vad tror Ni?


Eftersom jag även tror på "reinkarnation" så misstänker jag att jag har levt som munk på ett kloster och arbetat med örter... men det är mycket långt tillbaka, så jag ser inte det som ett framtida yrke numera! Nog för att jag och några av mina väninnor har skämtat om att bli nunnor...?! Men jag tror faktiskt att mitt intresse för örter härstammar därifrån...

Så nu "slukas" olika örter och vad de är bra till och för - med ögonen - vill jag påpeka!! Som med allt annat skall man inte pressa lyckan allt för mycket och fort - ett steg i taget! Men jag inser att jag har en hel del örter att införskaffa och även lära mig vilka i naturen som är de rätta. Så i sommar kanske Ni finner en kvinna vandrande på ängar och i skogar för att hitta olika godsaker i naturens egna skafferi... och det är därför som jag även vill ha en egen gård där jag kan ha min egna lilla örtträdgård!!

Nåja, vi får avvakta och se vad tiden för med sig... Just nu så önskar jag att jag hade petunior och penséer hemma så att jag kan göra fint i mina lådor och krukor på uteterrassen... Fastän det regnade när jag steg upp så var det 12 grader plus!!! Och nu skiner solen så våren är på intågande helt klart!! Men innan jag hittar på något som inte kräver för mycken ansträngning så väntar en god lunch!

Ha det gott där ute och NJUT!



Bilden är döpt till: "Efter regn kommer sol"








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar