måndag 15 oktober 2012

Motion på Recept

Trot eller ej, men detta är vad min läkare rekommenderade till mig idag.. Så det här med att vara soffpotatis - de dagarna är över nu för ett tag... eller...

Det hela handlar om motivation, ta hand om mig själv, utbrändhet eller som det så vackert även kallas utmattningssymdrom och att ha kontroll på mig!!!

För drygt 2 månader sedan hamnade jag i en sits som jag inte alls trodde att jag skulle hamna i igen. Jag höll på att gå in i den berömda "väggen" - igen! Denna gång förstod jag och såg symptomen innan det gick alldeles för långt men det satt långt inne att vilja se dem...
Var borta i 4 år från arbetslivet förra gången och det kan jag säga var en resa - en resa ur tid och rum, som var tuff, svår, skrämmande men ändå så nyttig! Resan handlade mycket om att lära mig en hel del om mig själv - och jag håller fortfarande på än idag och lär mig hela tiden om vem jag är och vem jag vill vara eller kanske jag ska säga: vem jag ska vara! Resan lär hålla på ett tag till för jag har ännu inte nått slutdestinationen och frågan är om jag någonsin finner den.
Jag har fått en rikedom så stor av denna resa vilken jag sätter högt på mitt pluskonto gällande livserfarenhet och som jag även använder mig av i mitt dagliga arbete med att coacha andra människor rätt i livet och de flesta känner sig trygga i att "jag förstår och har varit där".  Jag kan inte säga att "jag vet" hur det känns - eftersom ingen kan veta hur det känns för en annan person men man kan ha förståelse - för känslan är olika för var och en som har varit igenom en tuff period i sitt liv.

Som Ni kanske förstår så skulle jag kunna skriva en hel bok i detta ämne - även om hur vi skulle kunna hjälpa människor i denna situation men just idag får detta räcka! Men vill Ni ha någon att prata med om Utbrändhet - så finns jag här! Jag lär komma tillbaka till ämnet vid flertal gånger eftersom det ligger nära tillhands.

Nåja, det hela handlade egentligen om Motion på Recept och det var det jag fick banningar på idag när jag var på återbesök hos min läkare. Inte riktigt banning men att jag nu behövde komma igång igen. För om sanningen skall fram så fick jag detta recept utskrivet för 4 veckor sedan och jag kände bara - hur i hela friden skall jag ha tid till detta!!?? Jag som jobbar och jobbar för att hinna med allt!!! Så tror Ni, att jag har "tagit ut" något på receptet? Nä!

Att få ett recept utskrivet på Fysisk aktivitet känns lite genant! Tabletter - ja, det är en annan sak men... detta!!!

Så, idag, när jag kom till vårdcentralen och väntade på min tur, kom det fram en sjukgymnast och började informera samt lämna över information till mig om att just denna vecka hade de specialerbjudande för att komma igång med motion hos dem och precis då - kommer min läkare ut för att hämta mig. Han tittade på mig och bara log, sedan sa han; "-Nu kommer du inte undan"! Ja, ja... det är bra att även läkare har humor! Undrar om han såg att jag istället för att gå ner i vikt som brukligt är när man tränar, såg att jag faktiskt hade gått upp ett kilo sen sist?!... och la ihop att 1+1 faktiskt blir 2...?!
Så nu är frågan... vem av Er känner Er manad att följa med mig ut på lite motion?! Bara så att jag kommer igång! Det är väl en bra Motivaton!!!...och att ta hand om sig själv! Eller...?!

Kram från mig...
...och här nedan kommer ett litet självporträtt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar